Working in Bangalore - Reisverslag uit Bangalore, India van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu Working in Bangalore - Reisverslag uit Bangalore, India van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu

Working in Bangalore

Door: Hilda Alberda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

17 Maart 2008 | India, Bangalore

Lieve allemaal,

Hier weer een teken van leven vanuit India... na mijn bezoek aan Bagepalli gaat het leven hier zijn gangetje en ben ik vooral veel aan het werk. Het was best lastig om de boel op te starten... het gaat hier allemaal wat trager, mensen bellen niet terug, komen veels te laat of niet opdagen... Maar, gelukkig zijn er ook een heleboel mensen/ organisaties die meteen enthousiast zijn, uit zichzelf terugbellen en op tijd komen!

Ik heb de afgelopen weken heel wat interessante mensen bezocht (heleboel auto-rickshaw ritjes) en ontvangen in de 'lobby' van mijn hotel/ het restaurant (nou ja, eetschuur... wat een service :)). Het is toch weer verbazend hoe mensen belangeloos hun tijd en kennis in ons project steken. Zo heb ik oa een expert op het gebied van CDM ontmoet, deze man is echt goed, zoveel kennis en ook input voor ons project! Morgen ga ik naar Mysore waar ik een man ontmoet die ontzettend begaan is met klimaatveranderingen/ milieuvervuiling. Hij heeft zelf ook een schonere motor ontwikkeld, maar krijgt die niet verkocht. Nu staat het idee op internet (wel met patent) en kan iedereen het zelf implementeren. Morgen ontmoet ik hem en heeft hij een afspraak gemaakt bij Sagas, wat een heel interessant contact/ samenwerkings partner voor ons zou kunnen zijn... best spannend dus!

Ook heb ik afgelopen weekend een aantal auto-drivers geinterviewd met behulp van een tolk (er spreken erg weinig drivers Engels). Die tolk was wel een mooi voorbeeld van hoe het hier kan gaan... ik heb zijn nummer van Dev en heb hem donderdagmiddag opgebeld. Hij stelde voor dat hij die avond langs zou komen in mijn hotel. Dus, heb ik de hele avond zitten wachten... toen ik hem om 9.30pm toch maar besloot te bellen was hij 'ver weg' en kon hij niet meer komen, omdat het al laat was... Okay, morgenochtend om 10am dan. Ik heb hem 3x gebeld, want ik had om 12h weer een afspraak... uiteindelijk was hij er om 11.30h. Toen spraken we af dat we zondag de interviews zouden doen. Hij was nog niet weg en belde dat zaterdag beter was... ok, zaterdag om 11.30am dan. Zaterdag was hij dus op tijd. Ik was nog in mijn hotelkamer (ga niet uren in de lobby zitten wachten) en even in de badkamer... toen zag ik dat hij had gebeld, 5 minuten later belde ik hem terug... was hij er alweer vandoor! Nou ja! Gelukkig kon ik hem overtuigen om weer terug te lopen... uiteindelijk gingen we om 12h op pad en gelukkig gingen de interviews erg soepel. Was weer leuk om te doen! Grappig hoe de drivers het net als de mensen in de favela in Recife erg leuk vinden om geinterviewd te worden. Ik ging achterin de rickshaw zitten om te schrijven en Imran (mijn tolk) vertaalde mijn vragen. Er kwamen telkens allemaal andere drivers omheen staan wat soms uitliep op een heleboel klachten over politie en overheid... en ik maar schrijven!

Naast mijn werk heb ik vorige week lekker wat avondjes rustig tv gekeken op mijn kamer. Ik slaap nu in een hotel in het centrum van Bangalore. Het bed is goed en ik ben de afgelopen weken ook een stuk uitgeruster. Die avondjes rust waren wel even nodig... alles kost hier gewoon wat meer energie, ondanks dat ik me hier toch al heel erg thuisvoel. De straat opgaan betekent toch dat ik door iedereen wordt aangestaard, zelfs als ik met Indiers op stap ben worden zij er gek van... ze staren ook zonder pardon of schaamte. Soms krijg ik bijna afkeurende blikken, maar vaak ook een lach als ik terugkijk. Ook wordt ik regelmatig aangesproken, vaak leuke gesprekjes met mensen die benieuwd zijn waar ik vandaan kom, maar ook constant auto-rickshaws drivers en verkopers... yes of yes ma'am zeggen ze dan... dat hoor ik echt de hele dag. :) Natuurlijk zijn er ook altijd mensen die met me op de foto willen... soms zeg ik ja, zoals gisteren toen ik een tempel bezocht en er een bruiloft aan de gang was. Dat vinden ze echt super... my friend from the Netherlands.

Een andere nieuwe ervaring was mijn eerste yoga les hier in India... op een dak met allemaal Indiers. Dat was echt leuk! Helaas is het om 7u 's ochtends en heb ik niet altijd zin om zo vroeg al achter een rickshaw aan te gaan. Het is echt een kriem om dan een rickshaw te vinden die gewoon z'n meter aanzet... en dat op de vroege ochtend...
Ook was ik op aanraden van Dev naar een introductie van Kriya yoga en meditatie hier in de buurt. Helaas was het meer een promotie praatje van super spirituele Amerikanen en Italianen, toch niet helemaal mijn ding... Wat wel leuk was is dat ik leuk heb gekletst met mijn buurman daar, waarmee ik zaterdag een hapje heb gegeten (nadat we meer dan een uur moesten schuilen voor een gigantische plensbui met onweer) en die mij gisteren de hele dag op sleeptouw heeft genomen. Van 9am tot 9pm zijn we met de bus (ik heb nog nooit zoveel bussen op een dag gezien) Bangalore doorgereden en hebben we van alles bekeken en bezocht en in typische Indiase hotels (soort eetschuren waar je bij de kassa besteld, je eten ophaalt en bij anderen aan tafel schuift) gegeten. Verder behoorlijke discussies gevoerd oa over de positie van vrouwen... ik merk toch dat ik het moeilijk vind om te merken dat zo'n jongen (28, goed opgeleid en redelijk spiritueel) dan toch een vrouw zoekt die thuisblijft en me keihard verteld dat als de vrouw gaat werken ze vreemdgaat... hallo, en mannen dan?! Ik liet me behoorlijk meeslepen in de discussie. Maar, al met al was het een erg leuk dagje.

De tijd vliegt hier... nog een paar dagen werken en dan vlieg ik naar Goa! Even relaxen op het strand voor ik de 24e weer terugvlieg naar Nederland. Ik heb dezelfde heenvlucht Sander (een Notaris-ganger die toevallig 3 weken voor zijn werk in Bangalore is) en we gaan iig samen een dagje sightseeing doen. 2e Paasdag vlieg ik terug naar Bangalore waar ik mijn spullen pak en dan op het vliegveld stap naar Delhi-Frankfurt-Amsterdam...

Tot snel...
Liefs,
Hilda

  • 17 Maart 2008 - 07:17

    Wilma:

    Hallo Hilda
    Je kent mij niet ,maar mijn dochter zit nu ook in India,deze verhalen komen mij erg bekent voor .Toch heeft ze ondanks alles haar hart verloren aan India.Dit is voor haar de tweede keer in India,kwam toevallig jou site tegen,dus vandaar deze reactie.Veel plezier nog en een goede terugvlucht naar nederland.

  • 17 Maart 2008 - 10:22

    Linda:

    Hey Hil!
    't Is was met die Indiërs qua afpsraken! Gelukkig dat je uiteindelijk toch nog mensen heb kunnen interviewen. Wat gaat de tijd ontzettend snel, je bent volgende week al weer terug! Ik kijk ernaar uit om al je verhalen te horen... Heel veel plezier nog de laatste dagen!

    Liefs, Linda

  • 18 Maart 2008 - 13:25

    Mariëlle:

    Hey Hil!

    Leuk weer van je te lezen! Wat vliegt de tijd dan toch ook weer hè! Maar uit je verhalen te lezen, heb je 't nog steeds heel erg naar je zin! Wat een belevenissen, echt geweldig hoor. Zal wel weer even wennen zijn hier in NL...
    Nou, geniet nog even van je laatste dagen, en tot snel! Liefs van Mariëlle.

  • 18 Maart 2008 - 15:23

    Ineke:

    hi Hil,

    Wat een bijzondere avonturen weer. Leuk om te lezen. Ik zag van de week iets over jouw project in de krant staan.Grappig is dat> natuurlijk wist ik er via jouw al iets vanaf. Is ook supergoed plan. Hoop dat het allemaal goed gaat draaien.
    You go girl
    Liefs ineke

  • 19 Maart 2008 - 22:51

    Liesbeth Tempelaar:

    Hai Hil, ik vind het toch wel heel super om je verhaal te mogen volgen. Wat is het allemaal dan ook snel gegaan. En wat is de wereld toch klein dat je een notarisganger in Bangalore gaat ontmoeten. Geweldig! We moeten gauw een keer gaan eten (bij de Notaris misschien?).
    Groetjes en cu soon!
    Liefs,
    Liesbeth
Hilda

Freetown, Sierra Leone

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 582
Totaal aantal bezoekers 135614

Voorgaande reizen:

24 Januari 2008 - 04 April 2008

Twee maanden India

23 Juli 2006 - 19 Augustus 2006

Barcelona

04 Januari 2006 - 03 April 2006

Hilda está em Recife!

15 Januari 2011 - 30 November -0001

Sierra Leone

Landen bezocht: