Weekendje Mysore - Reisverslag uit Mysore, India van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu Weekendje Mysore - Reisverslag uit Mysore, India van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu

Weekendje Mysore

Door: Hilda Alberda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

02 Maart 2008 | India, Mysore

Namste!
Ik ben weer terug in Bangalore, in mijn vertrouwde internetcafeetje (waar hotmail meestal op 1 van de 4 computers werkt... heb er nu 2 geprobeerd, de andere 2 zijn bezet...). Natuurlijk zijn de plannen weer veranderd en verhuis ik vandaag nog niet naar het guesthouse van ADATS (daar zitten nog mensen in - heel onverwachts :)), maar blijf ik nog een nachtje in ISI. Als het goed is komt morgen een vriendin van Pradeep me ophalen en verhuis ik of naar een ander guesthouse of naar haar huis... Ik ben benieuwd! :)

Maar goed... mijn weekendje Mysore was echt heerlijk, ik was er echt even helemaal uit en dat terwijl ik nog maar een weekje in Bangalore was. Vrijdag heb ik de trein gepakt die me in 2 uur naar Mysore bracht. Daar heb ik keurig bij de pre-paid auto-rickshaw-stand een ticket geboekt naar mijn hostel met een extra stop bij KSTDC, het overheids touristenbureau van Karnataka (de provincie waar Bangalore en Mysore inliggen). De driver reed eerst verkeerd, stopte eerst nog bij een ander touristenbureau en bracht me daarna naar KSTDC. Daar had ik binnen 5 minuten de city tour geboekt die ik op het oog had, waarna de driver me naar mijn hotel bracht. Daar aangekomen eist hij opeens 30 Rs in plaats van de 12 die op het bonnetje stonden, omdat het een langere rit was... tja, hij reed zelf verkeerd, ik heb wel 5 keer gevragd of hij de weg wist... Boek ik netjes een ticket om niet afgezet te worden... krijg ik dit! En ook op een toon dat ik meteen dacht: mooi niet! Dus ik was nog niet aangekomen in Mysore en ik had al ruzie... die man bracht het niet echt sympatiek en ik was mooi niet van plan om het hem op zo'n manier te geven! Dus hij boos, gooide mijn bonnetje op de grond, eiste dat ik weer ging zitten en meereed naar het police office... ja vast, hij rijdt verkeerd! Een flinke discussie... zonder einde... toen heb ik hem 5 Rs erbij gegeven (waar hij dus eigenlijk geen genoegen mee nam) en reed hij boos weg. Haha... wat een gedoe!
Daarna ingecheckt; een supergroot hotel en een erg aardig oud mannetje dat me 3 kamers liet zien zodat ik het beste matras uit kon zoeken (helaas nog steeds hard...).

Na het inchecken ben ik nog even Mysore ingelopen en kwam ik meteen al langs het Maharadja's Palace, erg mooi! Ik heb even staan kijken door de mooie hekken en met drie schoffies (ik weet niet of ze op straat leven, maar ze zagen er iig erg armoedig uit) staan kletsen. Nog steeds geef ik niets aan kinderen, ook geen pennen (die ik ook niet meehad trouwens), maar het is wel leuk om even met ze te geinen. Ze wilden natuurlijk op de foto, blijft altijd mooi om jezelf op een camera terug te zien.
Ook heb ik nog een nieuwe sari gekocht, waar ik een blouse (het korte truitje dat erbij hoort) en een pettycoat (de onderrok) bij heb laten maken. Mijn andere sari is viezig en er zitten gaten in van het lopen door de Hills, bovendien vind ik het leuk om een complete outfit te hebben en aangezien het hier toch bijna niets kost... Mijn andere sari en andere kleding die ik niet meeneem kan ik kwijt bij de concierge van ISI die als vrijwilliger voor tribal people werkt hier in de buurt en aangaf dat zij de kleding goed kunnen gebruiken. Ik heb een erg mooie stof uitgezocht, maten op laten meten en afgesproken dat ik 'm zondag op kon halen. Verder nog bijpassende armbanden gekocht (ook erg typisch hier, plastice rinkel armbanden), gekleurd poeder waar ze bindi's (derde ogen) mee maken, bloemen voor in mijn haar bij een heel oud vrouwtje, druiven, mooie hindoe posters, wat mooie "derde ogen" (ik kwam even niet op Indiase de naam... grappig, als je derde oog en India googled is de tweede hit mijn blog :)), wat ilegale cd's ;)... in winkeltjes, op straat en op de traditionele markt.
Daarna wat restaurantjes uit de Lonely Planet afgelopen en uiteindelijk op het dakterras van Dynasty beland. Daar heerlijk gegeten bij zonsondergang! Toen ik mijn eten op had was het dus alweer donker en ben ik teruggelopen naar mijn hotel en mijn bed ingedoken.

Na een niet zo'n spetterende nacht werd ik weer op tijd wakker. Ik heb lekker makkelijk ontbeten in mijn hotel met drie sneetjes toast en jam en thee én koffie! :) Daarna de rickshaw gepakt naar het hotel vanwaar de tour zou vertrekken. Daar aangekomen kreeg ik keurig een kopje koffie (ik was wat vroeg, aangezien ik niet wist hoe ver het rijden was) en kwam ik eigenlijk meteen in gesprek met Suzy, een meisje (30) uit Engeland. Dat was meteen super gezellig, grappig toch altijd hoe makkelijk je dan meteen een hele dag met elkaar optrekt. Even later dan verwacht stapten we niet in de bus, maar werden we met een Indiaas gezin en 3 mannen in een taxi gepropt... om uiteindelijk 10 minuten verder wel over te stappen op een bus. De bus zat vol met Indiers en 2 Engelse meiden. Uiteindelijk zijn we de hele dag met z'n vieren opgetrokken, totdat 1 van die meiden afhaakte ivm maagproblemen en we met z'n drieen overbleven. Dat was wel erg gezellig. Bovendien hebben we echt ontzettend veel bezocht die dag (we zijn van 8.30am tot 9.30pm onderweg geweest). Van tempels, Maharadja's Palace, de dierentuin (die me alles meeviel qua ruimte voor de dieren) met giraffes, olifanten, tijgers, leeuwen, nijlpaarden, krokodillen, apen en heel veel vogels in gigantische kooi waar je gewoon doorheen mocht lopen en waar we ons rotschrokken van gigantische pelikanen die nog geen meter boven ons in een nest zaten... Verder natuurlijk ook de standaard winkels gezien en als afsluiting een show a la Fonteina Magica in Barcelona... fonteinen, maar dan op Bolleywood muziek, leuk gedaan!
De trip (140 Rs excl entreetickets) was echt de moeite waard, we hebben zoveel gezien! Wel grappig om te zien hoe anders het is als je met 4 meiden loopt, waarvan er 1 echt een hemdje met spagettibandjes aanhad! Er werden dus regelmatig foto's (vooral van haar) gemaakt door Indiers en je merkt dat ook vrouwen anders naar je kijken. Natuurlijk kregen we in een tempel weer ongewild een uitleg en zegeningen (stip op ons voorhoofd), maar zulke dingen maken het ook wel weer leuk. De man heeft ons zelfs nog op de foto gezet.
Uiteindelijk hebben we met z'n drieen in het Palace Hotel heerlijk gegeten en zitten kletsen. Uiteindelijk was ik, zonder dat ik het echt doorhad, pas 00.15am terug in mijn hotel.

De volgende ochtend weer op tijd op (je wordt altijd wel ergens wakker van hier in India), ontbeten in het hotel (Masala Dosa met een heerlijk zoete/ melkachtige koffie, weer lekker Indiaas dus!) en naar de winkel gelopen waar ik mijn sari had gekocht. Helaas was die nog dicht, dus ik heb tot 10.30am wat rondgelopen, wat snoepjes gekocht (altijd leuk om uit te proberen), een ananas-sapje gedronken en wat gelezen. Toen ben ik naar de winkel gegaan, die gelukkig open was... mijn sari was klaar en ik heb 'm na nog even rond te hebben gelopen meteen gepast in mijn hotel... helaas kon ik de blouse met geen mogelijkheid dichtkrijgen (tis een heel kort en strak topje). Dus ik terug naar de winkel... de mannelijke naaister werd erbij gehaald en hij zou 'm aanpassen. Gelukkig had ik nog wat tijd, dus een half uur later ben ik teruggelopen. Hij was nog druk bezig, maar even later kon ik 'm passen. Na nog wat aanpassingen kon ik 'm meenemen, maar helaas toen ik voor de spiegel stond ik mijn hostel zag ik dat het ding nog voor geen meter zat... balen wel. Ik had geen tijd meer om terug te gaan, dus ben ik van plan om in Bangalore op zoek te gaan naar vrouwelijke naaisters (daar heb ik toch wat meer vertrouwen in) en te vragen of ze 'm kunnen aanpassen, toch zonde anders.

Toen heb ik uitgecheckt (280 Rs per nacht voor een keurige kamer, is ruim 5 euro) en heb ik een rickshaw gepakt naar het station. Ik was mooi op tijd, maar de trein kwam al aangereden. Toen ik stond te wachten kreeg ik een plaats aangeboden op één van de bankjes door een meisje. Na 2 keer neezeggen ben ik toch gaan zitten en heb ik leuk zitten kletsen met haar (11 jaar en ze sprak Engels) en haar oma en tante denk ik, beide wat oudere vrouwen. Ze kwamen ook uit Bangalore, maar hadden een andere trein. Uiteindelijk vroegen ze of ik ze een keer op wil zoeken in Bangalore en heb ik mijn telefoonnummer gegeven... ben benieuwd of ze inderdaad bellen, want de Indiers kennende... maar het idee is lief!

Na twee uurtje treinen was ik alweer terug in Bangalore... Ondertussen heb ik computer 3 geprobeerd en is 4 nog steeds bezet... mail checken gaat dus nog even niet lukken... Eens kijken of ik wat foto's up kan loaden.
Vanavond vroeg naar bed en morgen weer hard aan de slag, ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen!

Liefs,
Hilda

  • 02 Maart 2008 - 13:21

    Annelies:

    Hoi Hilda,
    Wat een leuke verhalen weer. Dat klinkt als een lekker weekendje weg! ;-) Geniet ervan. Doe je goed.
    Groetjes
Hilda

Freetown, Sierra Leone

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 135603

Voorgaande reizen:

24 Januari 2008 - 04 April 2008

Twee maanden India

23 Juli 2006 - 19 Augustus 2006

Barcelona

04 Januari 2006 - 03 April 2006

Hilda está em Recife!

15 Januari 2011 - 30 November -0001

Sierra Leone

Landen bezocht: