De eerste dagen Bangalore - Reisverslag uit Bangalore, India van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu De eerste dagen Bangalore - Reisverslag uit Bangalore, India van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu

De eerste dagen Bangalore

Door: Hilda Alberda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

28 Februari 2008 | India, Bangalore

Lieve allemaal,

Wat een andere wereld is het hier toch… het is India, maar zo anders dan de Hills (of course), maar ook dan Pondicherry en Delhi.
Zoals ik al zei is het hier ruimer, ligt er minder afval op straat en is er meer groen. Ooit was Bangalore de Garden City, maar dat wordt helaas minder (al vind ik het in vergelijking met bijv. Delhi behoorlijk groen) en bovendien is de lucht hier zo ontzettend smerig! Volgens mij kunnen ze hier wel een Hybride Upgrade Kit voor de auto-rickshaws (tuktuks) gebruiken! :)
Ik heb er ondertussen al heel wat ritjes opzitten met de rickshaw, geeft toch nog een andere dimensie doordat ik met het project bezig ben. Ondertussen weet ik al veel meer over de rickshaws en hun chauffeurs, leuk om dat dan ook te kunnen observeren. Zo blijken rickshaw drivers gretig gebruik te maken van de diensten van hijras zoals ze die in het noorden noemen, maar hier zijn het ‘gewoon’ transexuelen en travestieten, maar ook van prostituees. Onderweg van Agra naar Delhi heb ik al prostituees langs de kant van de weg zien zitten, opvallend was hun rode lippenstift, die je hier dus verder helemaal niet ziet. Vandaag heb ik mijn eerste hijra gezien (!), hij/ zij liep tussen het verkeer door toen ik in de rickshaw zat die voor het stoplicht wachtte en mijn chauffeur gaf ‘haar’ wat rupees.
Opzich heb ik best een overzichtelijk weekje gehad, maar ik was toch wel heel erg moe ook... kost toch weer een hoop energie om al die nieuwe dingen uit te zoeken, terwijl het toch ook weer vertrouwd aanvoelt, India. Ik ben een aantal dagen met Dev opgetrokken en gelukkig heb ik met behulp van mijn collega’s in Nederland wat zaken duidelijk kunnen krijgen hier. Dev is verantwoordelijk voor de battle in India en er moet nog een hoop gebeuren! Het is de bedoeling dat hij (wij hopelijk, als ik het kan inplannen), universiteiten gaan bezoeken om de battle te promoten. Dev is nu de stad uit, maar ik hoop na zijn terugkomst snel te kunnen beginnen met het drukken van flyers en posters en dan de universiteiten gaan bezoeken. Ik heb iig wat contacten kunnen leggen die ik maandag of dinsdag hoop te bezoeken... maar niets is zeker hier in India, dus het is nog even afwachten hoe het allemaal loopt.
Verder heb ik ook best wat tijd achter de computer in een aftands internetcafeetje doorgebracht (nu dus ook). Om wat documenten af te ronden, info en contactpersonen te zoeken en contact te houden met Enviu in Nederland.... een hoop gemail dus.
Ik zit nog steeds in het ISI (Indian Social Institute) waar ik keurig elke dag ontbijt met koffie, thee met snack, lunch, thee met snack en diner kan gebruiken in de kantine (zit bij de prjis in). Ik mis hier en daar een gang (er zijn strikte tijden), maar opzich is het erg gemakkelijk om een vaste plaats te hebben om te eten. Met Dev eet ik meestal in hele fancy Westers achtige restaurants/ cafes. Het is hier verder wel een beetje een dooie buurt... er is om de hoek bij mij een Family Supermarket, echt goed, ze hebben volgens mij gewoon alles in de schappen gesmeten... en het is er behoorlijk stoffig en vol, maar ik kan er water halen en soms eens een koekje of iets anders te eten. Fruit kan ik er ook halen, maar er staan ook karren langs de weg waar ik gisteren zelfs aardbeien heb gekocht! :)
Naast de dagelijkse gang van zaken ben ik zaterdagavond met Dev en zijn vrienden naar een feest geweest dat door een aantal NGO’s uit de omgeving was georganiseerd. Een flink eind rijden, maar Bangalore is sowieso huge, naar de outskirts van Bangalore. De betrokken NGO’s werken daar vooral met tribal people. Het feest bestond uit een heleboel concerten en een aantal standjes met kleding (van NGO’s) en eten. Wel leuk om mee te maken. Er werd veel traditionele muziek gespeeld, maar er was ook een band uit Auroville (bij Pondicherry)... echt TE slecht (Auroville is echt een heel apart verhaal, allemaal Westerse mensen, onder leiding van the mother uit Frankrijk, die in Auroville een eigen gemeenschap hebben gesticht... allemaal heel verlichtend en sociaal, maar ondertussen hebben ze wel een privé strand waar ze geen Indiers toelaten... vreemd volk). Het feest zou van 7pm tot 7am duren, maar we zijn om een uur of 1.30am vertrokken en ik was keurig om 2.30am thuis... nuchter, want ik wist niet of ik wel alcohol mocht drinken bij de antibiotica die ik slikte voor mijn maag... ach, ik heb nu al zolang niets gedronken! :)
Zondagochtend ben ik per auto-rickshaw naar een Ayuvedisch centrum getogen... best spannend, maar ik had me natuurlijk wel ingedekt door er 1 uit de Lonely Planet uit te zoeken. Na een intake gesprek van een Indische man met witte jurk en bijpassende streep op zijn voorhoofd, kreeg ik een hoofdmassage, een behandeling met een constante straal olie op mijn voorhoofd (blijkt heel bekend te zijn) en een ayuvedische massage van 2 vrouwen tegelijk (wel apart, ik lag op een soort hard plastic massage bed dat bol liep... dus ik glibberde alle kanten op van de olie... :)) en kon ik na een stoombad een verfrissend douche nemen. Keurig geregeld allemaal en best een bijzondere ervaring. Ik heb iig heerlijk geslapen die avond (ik heb nu 3 matrassen... haha).
Nou... ik dacht ik typ een kort berichtje, maar ik ben toch weer lang van stof! :)
Omdat Bangalore best vermoeiend is en ik de verkeersopstoppingen en vieze lucht wel even wil ontsnappen pak ik morgen de trein naar Mysore! Daar breng ik het weekend door! Volgens de LP is er heel veel te zien en ik ga als het goed is een tour doen van 8.30am tot 8.30pm ‘that leaves you breathless’... nou klinkt goed! :) Ik heb er iig heel veel zin in! Ik heb als het goed is een hotel geboekt, ging een beetje vaag per telefoon, maar het zal wel loslopen. Vandaag per auto-rickshaw naar het City Railway station gegaan en daar mijn tickets geboekt. Echt goed, ik moest dus als buitenlander in de rij met senioren en gehandicapten staan... :) (er zijn verder standaard rijen, een rij voor vrouwen en credit card (goeie combi, dan staan er dus toch mannen) en 1 voor groepen). Maar, het was best gezellig met al die oude mannen :), ik mocht zelfs voor! Het leuke is dat voor een groot aantal mensen Engels hier de voertaal is (behalve van de auto-rickshaw bestuurders die ik wilde interviewen... ). Het is echt geen gehoor dat accent, vooral als je bedenkt dat dit gewoon hun voertaal is... ze spreken het dus elke dag, nou zo klinkt het niet! Maar, het is voor mij wel een verademing na weken van handen- en voetenwerk!
Verder ga ik als het goed is volgende week een aantal dagen naar Bagepalli (een klein dorpje 100 km ten noorden van Bangalore, waar ADATS zit, een NGO waar ik hopelijk veel van kan leren op het gebied van CDM (CO2 reductie). Het mooie is dat er een bijeenkomst zal zijn van Fair Climate Group, waar Pradeep lid van is en ook Gert de Gans (van ICCO), waar ik in Nederland al contact mee had voor eventuele samenwerking. Ik ben benieuwd!
Dus... tot na het weekend, hopelijk met prachtige foto’s van Mysore!

Ik ga eens kijken wat de pot schaft... we eten hier tussen 7.30 en 8.15pm.

Liefs vanuit een Incredible India (de slogan),
Hilda

  • 28 Februari 2008 - 17:05

    Jenn:

    Hey girl, wat maak je toch veel mee daar! :) Deze verhalen zijn weer heel anders dan je verhalen over de school en de kinderen. Doe je niet teveel??!!! Enjoy!! Big hug, XJenn

  • 28 Februari 2008 - 18:16

    Esther:

    Hil..

    Echt super.. Die verhalen van jou!!

    Geniet er van!!

    Liefs, Esther
Hilda

Freetown, Sierra Leone

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 721
Totaal aantal bezoekers 135597

Voorgaande reizen:

24 Januari 2008 - 04 April 2008

Twee maanden India

23 Juli 2006 - 19 Augustus 2006

Barcelona

04 Januari 2006 - 03 April 2006

Hilda está em Recife!

15 Januari 2011 - 30 November -0001

Sierra Leone

Landen bezocht: