Ministers en chairmans - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu Ministers en chairmans - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu

Ministers en chairmans

Door: Hilda Alberda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

03 Februari 2011 | Sierra Leone, Freetown

Week 3 alweer of nog maar, maar toch ben ik al aardig ingeburgerd. Al kwam er deze week weer een hele nieuwe dimensie bij, nu ik aan het werk ben. Het voelt wel goed om bezig en zelfs nuttig bezig te zijn. Mijn eerste dag bij GTZ kon ik meteen doorlopen naar een vergadering met (bijna) het hele team. Eerst een voorstelrondje. Toevallig begon de nieuwe teamleider (hoofd GTZ SL) ook afgelopen maandag, de huidige teamleider draagt haar taken de volgende week over. Het team bestaat voor de helft uit Duitsers en de andere helft Sierra Leoners. De vergadering ging over de komende workshop mbt de strategische planning, waar alle partners voor zijn uitgenodigd. Ik kon meteen al wat input geven en mijn voorstel om de first draft van de power point te ‘pimpen’ werd gretig aangenomen. Die dag kon ik dus meteen aan het werk!

Dinsdag begon de workshop. Ik reed met een aantal collega’s in een (witte) GTZ 4wheeldrive naar Mamba Point, een hotel/ zalencentrum hier in Freetown. Inmiddels heb ik aardig door wie de gasten zijn en wat de bedoeling is van de workshop… dat duurde wel even. :) Erg veel informatie en ik moet nog een beetje wennen aan het accent, dus kan ik niet alles volgen. De opening werd door een aantal ministers verzorgd, hoog publiek dus. De ministers vertrokken na hun openingspraatje, waarna GTZ begon met een aantal presentaties (met de door mij aangepaste PPP :)). De rest van de dagen zijn we eigenlijk vooral in groepen bezig met het behandelen van de strategische plannen voor het komende jaar. Onder de genodigden zijn vertegenwoordigers van verschillende ministeries, NGO’s en een aantal chairmans (hoofd) van District Councils. Ook de chairman en de chief administrator van Kainandugu (het district waarvan Kabala de hoofdstad is) zijn aanwezig.

Tijdens de workshop help ik een beetje met ondersteuning (notulen, etc) en verder doe ik mee in één van de discussiegroepen. Ik kreeg al complimenten van de huidige teamleider over mijn energie, input en de vragen die ik stelde… Dat is dus een goed begin. Ik moet zeggen dat ik het tot nu toe erg leuk vind. Ondanks dat het ontzettend veel informatie is en ik de boel nog moet doorgronden, kan ik al redelijk wat input geven. Ook kan ik de verschillende sprekers al veel beter volgen dan de eerste dag. De sfeer is ook erg goed moet ik zeggen. Het is heel losjes en er wordt redelijk wat gelachen (naast discussies).

Over mijn placement heb ik nog geen uitsluitsel. Beatrice is mijn directe aanspreekpunt. Zij stuurt het onderdeel District Economical Planning aan, waarvoor ik ga werken. Wat haar betreft zijn er een heleboel opties en mag ik zelf aangeven wat ik wil… zo is er het (super nieuwe) ministerie van Jeugd, moet er een jobcenter worden opgezet in Kono, heeft de chairman van Koinandugu een hele lijst met zaken waar ik ze in kan ondersteunen en zo zijn er nog wat opties. Ik ben daarom nu maar contacten aan het leggen met deelnemers (zoals de voorzitter van de Youth Commission) om inzicht te krijgen in wat er mogelijk en nodig is. De huidige teamleider is groot voorstander van de opdracht in Kabala (District Council), maar ook als ik dat ga doen ben ik behoorlijk vrij in wat ik kan doen. Ik hoop de komende weken in overleg een keuze te maken en een duidelijk focus aan te brengen.

Het is dus leuk, maar behoorlijk intensief. Maandag ben ik er om 17uur tussenuit geknepen en heb ik met Lydia bij de Chinees (tja er zijn hier ook een heleboel Chinezen – voor de road constructions) aan het strand gegeten. Gisteren was ik pas laat weg en heb ik met Nadien (mijn collega bij GTZ) een taxi (die volgens mij op z’n velgen reed) gepakt naar Roys (terras aan het strand), waar we Ingrid hebben ontmoet (en haar vader en broer die op bezoek zijn). Ingrid is een Nederlandse VSOer en werkt in Kabala. Een nuttig contact dus! Nadien spreekt ook Nederlands, dus we konden gewoon Nederlands praten! :) Terug kregen we een lift van een Libanees (blijft bijzonder), die ons allebei keurig voor de deur heeft afgezet in z’n 4x4. Vandaag ben ik redelijk op tijd naar huis gegaan. Ik reed mee naar het GTZ kantoor, heb daar in de buurt wat groenten en brood gekocht, een taxi gepakt naar huis en daar een heerlijke salade gegeten. Ik was echt toe aan groenten! :) Volgende week hebben we teambuidling in Kabala. Daar heb ik wel zin in! Leuk om een andere stad te bezoeken! Dan kan ik ook met Susan afspreken, zij woont en werkt daar. Ze smste vandaag toevallig dat het daar net het wilde westen is, maar dan zonder pistolen… :)

Ik voel me al aardig thuis in ons huis. Het enige nadeel is het water. We hebben al een aantal keren zonder water gezeten, wat erg vervelend is (je kan niet douchen, afwassen, wc doorspoelen). VSO regelt ons water, zolang er geen andere oplossing is, maar daar moeten we behoorlijk achteraan zitten. Gelukkig heeft Itte gisteravond water geregeld, dus kon ik vanochtend wel douchen. Mocht ik inderdaad in Kabala gaan werken, dan zal ik waarschijnlijk regelmatig naar Freetown komen voor overleg met GTZ. Dat houdt in dat ik hier mijn kamer houdt. Dat zou fijn zijn, maar… zoals ze zeggen: don’t expect anything.

Wat trouwens nog wel leuk (nou ja, interessant) is om te vermelden zijn de discussies over de road constructions (Wilkinson Road). De weg wordt behoorlijk uitgebreid aan beide kanten, wat betekent dat alle huizen die in de weg stonden gewoon zijn neergehaald met grote bulldozers… Als je over de wegen rijdt waar ze nog aan moeten beginnen zie je overal cijfers/ letters op de muren gekalkt. 8xt oid, wat inhoudt dat op die plek/aan die kant de alle bebouwing moet wijken… En dat zijn soms behoorlijk mooie en nieuwe huizen. Er verschijnen regelmatig kritische opiniestukken in lokale kranten over deze werkwijze…

Ik duik zo lekker mijn bed in, morgen wordt ik om half 8 opgepikt bij de Indian Temple (landmark/ daar komt onze straat uit op Wilkinson Road) door de GTZ 4x4 met airco! Mijn Duitse collega (man) zit altijd voorin en ik zit met 2 of 3 Sierra Leoners (mannen) op de achterbank… (altijd nog beter dan met z’n 11en in een(stationwagen) taxi, zoals ik maandag had). :)

Als het goed is kan ik gebruik maken van het wireless internet bij Mamba Point, dus dan kan i mooi nog even deze blog plaatsen.

Nog een mooi rijmpje/ liedje als afsluiting (melodie van Ik heb een tante in Marokko/ singing ajaaj jippie jippie jee):

O’di Fritong boss
I n de gri f go, gri f go (x2)
F di ingin i dn taya
i n gt plnti faya
Duya drayva mek wi go, mek wi go

De vertaling laat ik aan jullie over. :)

Bedankt voor de lieve berichten en mails. Zoals ze hier zeggen: Tell God tenki!


Liefs,
Hilda






  • 03 Februari 2011 - 11:06

    Jacobine:

    Achteraf klopt het afscheidslied op 1 punt niet;
    Hilda gaat vertrekken naar het verre land, ze wil daar hard gaan werken,NEE NIET OP 'T STRAND. Excuses van mij aan familie en vrienden van Hilda voor dit onvoorziene ongemak:)

  • 03 Februari 2011 - 14:08

    Maurits:

    Hmm lukt mij maar niet om de melodie onder het rijmpje te plaatsen.. Zing het eens voor anders? :)

  • 03 Februari 2011 - 22:43

    Ingrid:

    de foto van de 'poda' doet me ook aan een liedje denken: 'k heb m'
    n wagen, volgeladen, vol met ........

    Mijn vertaalknop staat uit. Help me eens op weg met alleen de eerste 4 regels?

  • 04 Februari 2011 - 16:50

    Hilda:

    Ik zing het nog één keer voor:

    O’di Fritong boss
    I n de gri f go, gri f go (x2)
    F di ingin i dn taya
    i n gt plnti faya
    Duya drayva mek wi go, mek wi go

    En dan de vertaling (in t Engels, dat is makkelijker):
    Ohw, the Freetown bus
    Does not agree to go, agree to go
    Cause the engine is done tired (broken)
    It does not have enough fire (fuel)
    Please driver, can we go, can we go

    Groetjes,
    Hilda

  • 05 Februari 2011 - 10:09

    Susanne:

    Hey Hil!

    vorig weekend ziek geweest en drukke week gehad, dus nu je laatste paar verslagen in 1 keer gelezen; leuk om te merken dat je al behoorlijk ingeburgerd bent en veel (sociale) contacten hebt. Geniet en veel succes met je werk; ben benieuwd welke opdracht het uiteindelijk wordt!

    X

  • 05 Februari 2011 - 10:13

    Susanne:

    Nog een vraagje...
    Wat is het adres van the program office van VSO?

  • 07 Februari 2011 - 10:58

    Marije:

    Hoi Hil,

    Echt heerlijk om je verhalen te lezen!! Ik krijg ook helemaal zin om weg te gaan ;)
    Leuk dat je vertaling van het liedje even geplaatst hebt...ik kwam er al niet helemaal uit..ik dacht dat het over een enge baas ging ipv een Freetown bus :) Veel plezier en succes maar weer! Kus, Marije

  • 08 Februari 2011 - 14:01

    Sheila:

    Nou, nou, die Duitse collega die altijd voorin zit, valt zeker niet op vrouwen.
    Het klinkt ontzettend goed joh, je werk daar. Ik vind het nog steeds zo super dat je daar bent en de handen uit de mouwen steekt. You go girl...!!!
Hilda

Freetown, Sierra Leone

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 135775

Voorgaande reizen:

24 Januari 2008 - 04 April 2008

Twee maanden India

23 Juli 2006 - 19 Augustus 2006

Barcelona

04 Januari 2006 - 03 April 2006

Hilda está em Recife!

15 Januari 2011 - 30 November -0001

Sierra Leone

Landen bezocht: