Eerste werkdag - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu Eerste werkdag - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu

Eerste werkdag

Door: Hilda Alberda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

31 Januari 2011 | Sierra Leone, Freetown

Zondag 30 januari, ik ben alweer twee weken in Sierra Leone. De ICT hebben we vrijdag met een etentje met lokale gerechten (o.a. yellof rice – in tomaat gekookte rijst, peanutbutter stew, een soort oliebollen en soort van cake gemaakt van bonen en vis). Het grootste deel van de nieuwe VSOers is vertrokken naar hun placement. Twee wachten nog op hun vertrek en alleen Gini, Naida, Itty en ik blijven (voorlopig) in Freetown. Wel gek en jammer ook, het was erg gezellig met de deze groep. Maar, als het goed is gaan we elkaar nog opzoeken.

Gister ben ik met Beth, Theo en een hele groep (oud)VSOers en andere expats naar een strand onder Freetown gereden. We hebben daar heerlijk gegeten, gezwommen, Stars (biertjes) gedronken en overnacht! Heerlijk om ’s nachts alleen het ruizen van de zee te horen, ipv generators, honden, etc. :) Er was één of ander feestje met een DJ, dus er waren ook een boel jonge (dansende) SierraLeoners. Veel herhaling van muziek, maar leuk om naast Rihanna en de Black Eyed Peas ook lokale muziek (you're body is shaped like a bottle of Coca Cola) te leren kennen. Vanochtend weer in de taxi terug. Het voelt al als thuiskomen hier, dus dat is fijn! Vandaag heb ik wat schoongemaakt, nog wat geslapen, sinasappels en papaya gekocht en nu zit ik lekker op het balkon te lezen en even te typen met een muziekje op.

Vrijdag heb ik GTZ aan de telefoon gehad en morgen wordt ik om 9uur op kantoor verwacht voor mijn eerste werkdag! :) Ze zijn twee workshops aan het voorbereiden, waar ik als het goed is aan mee ga werken. Ik ben benieuwd! Het GTZ kantoor ligt bij Aberdeen Junction, wat betekent dat het zo’n 15 minuten lopen is! Echt ideaal! Een taxi pakken heeft weinig zin ivm met de files, maar ik vind het ook heerlijk om naar mijn werk te kunnen lopen. In ieder geval de komende twee weken. Als het goed is vertrek ik daarna naar Kabala om daar de District Council te ondersteunen, maar daar hoor ik de volgende week vast meer over. Mogelijk houdt ik mijn kamer hier in Freetown en krijg ik ook een kamer in Kabala… we’ll see. Ik weet al wel dat er geen supermarkt is in Kabala, maar wel nightclubs. Je moet je prioriteiten stellen! :) Verder moet het er erg mooi zijn hoor ik van iedereen hier, koeler, rustiger en komen alle fruit en groente daar vandaan. Klinkt goed, vooral vergeleken met de stof, hitte en verkeerschaos (elke dag in de file – met het enige voordeel dat je ondertussen je boodschappen kunt doen bij de mensen die langslopen met een bak/emmer met water, yoghurt, slippers, noem maar op op hun hoofd) hier in Freetown. Mogelijk ga ik bij Connie en Lavan wonen, misschien ook met Ben. Dus dat is leuk! Connie smst net dat het er nu even warm is als in Freetown, dat het wel erg moois is, dat het huis mooi is en dat er water is, een koelkast en serious plumbing issues… :)

Vrijdag na het etentje hebben Connie, Lavan, Ben en ik nog een biertje gedronken aan het strand (wat een leven! :)). Het leuke is dat we veel gesprekken over politiek, Afrika, culturen, etc. Ook naar aanleiding van verhalen die we van lokals horen. Ben komt uit Oeganda en weet veel van de Afrikaanse politiek. Interessant en indrukwekkend om te horen. Zo vertelde hij dat een van de parlementsleden in Oeganda zijn vrouw heeft omgebracht met een pistool dat hij van de regering heeft gekregen. Het is een ex rebellenleider en hij heeft het pistool zelf aangevraagd… Nog eens wat anders dan de strafbladen van onze kamerleden. :)

Vrijdag stonden Ben en ik bij het VSO kantoor toen er opeens een harde knal klonk. We liepen richting het water (het kantoor ligt aan de kreek, waar zeewater binnenkomt – met eb en vloed, krabbetjes, kraanvogels en cockel vissers). De bewaker en nog een jongen kwamen ook aangelopen en vertelden dat er illegaal met dynamiet wordt gevist. Toen begon Ben over de brug van Aberdeen street, dichtbij het kantoor. In de oorlog was er een tijd dat je werd neergeschoten als je de brug overging. De bewaker begon toen een heel verhaal over die tijd, dat soldaat was en daar gelegerd was. De Nigerianen (namens het Afrikaanse leger, ben de afkorting vergeten) kwamen met de intentie de boel over te nemen, maar hadden niet verwacht dat zij door de Britten getrainde soldaten waren die daardoor ook weerstand konden bieden. Ze hebben de Nigerianen samengedreven… hij vertelde niet de afloop (later vertelde Ben dat ze ze hoogstwaarschijnlijk hebben vermoord). Hij liet ons ook de schotwonden op zijn scheen en arm zien.

Hoe meer verhalen je hoort, hoe meer je beseft wat een chaos het hier geweest moet zijn. Niemand was meer te vertrouwen. Bijzonder is ook dat de twee partijen die toen afwisselend de macht hadden nu nog steeds om en om aan de macht zijn. Volgens de meeste SLers maakt het ook niets uit welke partij er daadwerkelijk aan de macht is. Veel ministers wisselen gewoon van partij en komen weer aan de macht. Begin volgend jaar zijn er verkiezingen, dus dat wordt een spannende tijd. Maar, we vieren dit jaar in april eerst 50 jaar onafhankelijkheid van de Britten. Dat moet een mooi feest worden! Als het goed is zijn de wegen dan klaar hier (het gaat echt super snel, elke dag zie ik vorderingen, die Chinezen – die de boel aansturen – hebben de vaart erin!).

Het is nu maandag en ik ben aan het werk bij GTZ. Vanochtend om negen uur aangekomen (het is 20 minuutjes lopen heb ik getimed en ik was behoorlijk bezweet, wat een hitte). Ik kon meteen doorlopen naar een vergadering over de workshop die morgen begint. Ik kon zelfs al wat input geven, dus dat is leuk. Verder ben ik nu een PowerPoint aan het aanpassen. Net geluncht (rijst met casava leaf) in de kantine. Nu nog even verder met de PP en dan waarschijnlijk naar de locatie waar ze de workshop gaan geven. Ik heb iig niet stilgezeten mijn eerste werkdag! :)

Liefs,
Hilda

  • 31 Januari 2011 - 15:46

    Nanno:

    Hee Hilda,

    Leuk om je reisverslagen te lezen!
    Heel veel succes en lees graag meer!

    Groeten,
    Nanno

  • 31 Januari 2011 - 18:01

    Merianne:

    He Hilda,

    Ik lees nu voor het eerst je verhalen. Ik ben net zelf terug van een weekje wintersport met Robbert. Het was superleuk en we zijn nog steeds super verliefd! hihi. :)
    Maar wat een verhalen heb je al te vertellen. Wat maak je een hoop mee! Het is echt leuk om te lezen hoe je daar je dag doormaakt en wat voor een indruk de stad op je geeft. Je schrijft ook erg leuk.
    Heel veel succes de komende week en ik blijf je volgen.

    X Merianne

  • 31 Januari 2011 - 19:44

    Jacobine:

    lieve Hilda, wat een gedetailleerde verslagen! Sommige situaties lijken op Tanzania, dus herkenning! Nou, die vogels zijn een cadeautje voor je:):). Wat slim van je om de was uit te besteden! Echt iets voor jou. Ik lees het al, jij red je wel daar.
    Succes en liefs, MaMa.

  • 31 Januari 2011 - 22:11

    Ingrid:

    hey Hilda,
    Het gaat nou beginnen he? 't Gaat lekker zo. 't Blijft leukmom te lezen dat je zo thuis bent.
    liefs, Ingrid

  • 01 Februari 2011 - 14:01

    RoedieGoo:

    ha die Hilda, ik geniet van je levendig verslag. de sfeer in Freetown doet mij denken aan DaresSalaam, ook zo'n gekkenhuis en much traffic met uitlaatgassen enz. ben benieuwd naar je verdere belevenissen.moet ik je verslag nog backuppen en gaat het goed met je notebook? lieve groet Ruud.

  • 05 Februari 2011 - 08:11

    Sheila:

    Met al die casava leafs krijg je nog een 'body' als 'the bottle of coca cola' ...
Hilda

Freetown, Sierra Leone

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 135768

Voorgaande reizen:

24 Januari 2008 - 04 April 2008

Twee maanden India

23 Juli 2006 - 19 Augustus 2006

Barcelona

04 Januari 2006 - 03 April 2006

Hilda está em Recife!

15 Januari 2011 - 30 November -0001

Sierra Leone

Landen bezocht: