Verkiezingen en veranderingen - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu Verkiezingen en veranderingen - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu

Verkiezingen en veranderingen

Door: Hilda Alberda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

12 December 2012 | Sierra Leone, Freetown

Waar te beginnen…?! Er is zoveel gebeurd en veranderd de laatste tijd! Laat ik maar beginnen met de grootste verandering in mijn leven: Desmond. Ruim zes maanden geleden hebben Desmond en ik elkaar in Sierra Leone onmoet, waarbij we allebei van elkaar onder de indruk waren, maar geen nummers hebben uitgewisseld. We kwamen elkaar pas een paar weken later weer tegen, tijdens Desmonds laatste weekend in Sierra Leone. Het klikte zo goed dat Desmond voorstelde om mij op te komen zoeken in Nederland, toen ik daar op vakantie was. We hebben toen een paar dagen in Delft doorgebracht. Daarna hebben we veel contact gehad via email en telefoon en al snel besloten dat Desmond weer terug zou komen naar Sierra Leone. Eind september is hij weer teruggekomen en ook meteen bij mij (en Nadine) ingetrokken.

We zijn ondertussen zo’n 2,5 maand verder en we zijn helemaal gesettled. Het is erg leuk samen en super fijn om mijn leven (in Sierra Leone) met iemand te kunnen delen. Ik ben ontzettend blij met Desmond. We hebben veel gemeen en vullen elkaar goed aan. Ik zal niet teveel in detail treden op mijn blog, maar om jullie een beetje een idee te geven: Desmond is in Engeland geboren en opgegroeid in Canada (Ontario), zijn ouders zijn Jamaicaans. Hij heeft Canadese geschiedenis gestudeerd, leraren opleiding gedaan en daarna een Master in Onderwijs voor moeilijk lerende/ opvoedbare kinderen (vrij vertaald in het Nederlands) aan de Universiteit van Londen afgerond. Daarnaast heeft hij veel gereisd, zo heeft hij 6,5 jaar in Londen gewoond, in Ethiopie en Tanzania gewerkt en door Azie gereisd.

Des heeft inmiddels werk gevonden en begint in januari als een consultant voor Dallan Consultancy, een successvol consultancy hier in Sierra Leone. We gaan over twee weken op vakantie naar Gambia en vanaf januari wonen we met z’n tweetjes in ons huis aan Spur View Estate, aangezien Nadine weer naar Duitsland gaat. Het is allemaal erg snel gegaan, maar het kwam voor mij precies op het juiste moment en we zijn er allebei heel zeker van dat het goed zit tussen ons!



Ook op het werk is er een hoop veranderd. Zo is onze nieuwe Country Director (CD) zo’n vier weken geleden aangekomen en neemt onze huidige Country Director (Cathrin) over een week afscheid van ons. Jamie, de nieuwe CD is eind 30 en heeft een hoop ervaring. Ik ben onder de indruk van de snelheid waarmee hij zich inwerkt en heb er alle vertrouwen in dat de organisatie onder zijn leiding nog meer vooruitgang zal boeken.

Vorige week is ook onze nieuwe Finance Manager begonnen en zal onze Interim Finance Manager over een week ook afscheid van ons nemen. Daarnaast is onze Senior Manager een maand geleden heel onverwachts vertrokken en hebben we de afgelopen week interne recruitering gedaan voor die positie. Ondanks dat ik nog maar 10 maanden voor Restless werk heb ik, op advies van Cathrin, gesolliciteerd voor die functie. Ik ben het uiteindelijk niet geworden, maar zoals Cathrin al zei was het een goede zet om te solliciteren. Natuurlijk had Jamie al wel door dat ik goed ben in mijn werk, maar dit was een mooie manier om te laten zien dat ik talent en potentie heb. Jamie gaf aan erg onder de indruk te zijn van mijn prestaties en interview en kwam met een aantal ideeen om aan mijn ontwikkeling binnen Restless Development te werken. Het moet allemaal nog uitgewerkt worden, maar ik ben erg blij met de mogelijkheden die me worden geboden en het feit dat er geinvesteerd wordt in mij.

Nu het tegen het einde van het jaar loopt is het behoorlijk druk met Annual Reviews voor donoren en rapporteren. Gelukkig zijn de donoren onder de indruk van de programma’s die ik manage en het lijkt erop dat we voor volgend jaar weer redelijk wat nieuwe financiering binnen kunnen halen! Daarnaast zijn we druk met de voorbereidingen van de trainingen voor onze vrijwilligers die in januari weer teruggaan naar hun placements.



Waar er in mijn leven een hoop is veranderd, is Sierra Leone gelukkig een stuk stabieler. De huidige President, Ernest Bai Koroma, en zijn partij (APC) hebben de verkiezingen met een ruime meerderheid gewonnen. Als ik het me goed herinner heeft de President 58% van de stemmen behaald en heeft de APC een meerderheid van 87 setels (van de 126) in het Parlement weten te behalen. Dat is goed nieuws voor de stabiliteit en vooruitgang van Sierra Leone.

Het was bijzonder om de verkiezingen mee te mogen maken in een land als dit. Alle speculaties die er rond gingen: er zou zeker een run-off komen (tweede ronde) omdat geen van beide kandidaten een meerderheid zouden behalen, APC zou zeker winnen, of SLPP gaat winnen. Erg leuk om de discussies op de radio, op het werk en in taxi’s te volgen! Ondanks dat ons was geadviseerd om de straten te vermijden tijdens de grote optochten en overwinningsfeesten hebben we toch het een en ander mee gekregen van de festiviteiten. Erg leuk!

Gelukkig zijn de verkiezingen ook vredig verlopen. Dat was van groot belang voor Sierra Leone, want dit zal het land van de status van Failed State verlossen. Dit betekent een veel betere positie op de wereldmarkt. Voor de verkiezingen werd het land overstroomd met waarnemers van de EU, VN, uit Afrikan en van andere organisaties. Ook was er een Nationale Verkiezings Commissie (NEC) die de verkiezingen vanuit Sierra Leone overzag. Ondanks dat er hier en daar gerommeld was met stemmen of stembussen en dat de tegenpartij (SLPP) hun verlies nog niet openbaar hebben geaccepteerd, worden de verkiezingen als succesvol beschouwd. En, ondanks dat er een aantal incidenten waren – een dodelijke steekpartij tussen een aanhanger van APC en SLPP, 5 dode okada drivers (rijden met drank op tijdens de festiviteiten), wapens die ontdekt werden op de grens van Liberia en ik Kenema, etc. – is de algemene conclusie dat de verkiezingen rustig zijn verlopen.

Toen Jamie en ik voor een bijeenkomst in State House waren (Restless werkt mee aan de National Teenage Pregnancy Strategy (!)), zagen we alle huidige Ministers State House binnenrijden voor een vergadering met de President. Als het goed is worden volgende week de nieuwe Minsiters en Minsiteries bekend gemaakt. De Parlementariers zijn al bekend en Paran, mijn voormalige Regio Coordinator in Kono, is zowaar verkozen als Parlementarier voor Bo district!



Rond de verkiezingen was het even rustig wat betreft feestjes en uitjes. We hebben zelfs een heel weekend thuis doorgebracht rond de dag van de verkiezingen. Dat was best lekker! J Nu zijn de feestjes weer in volle gang. We zijn net terug van Burreh Beach waar met een groep vrienden hebben overnacht ter ere van Laura’s 30e verjaardag. Dat was erg gezellig: een leuke groep vrienden, een prachtig strand en allemaal leuke sporten en spelletjes: volleybal, racen met je benen aan elkaar gebonden, stoelendans, etc. J

Ook waren we vorige week uitgenodigd voor mijn eerste Sierra Leoonse bruiloft! Onze chauffeur, Abdul, ging trouwen. Een Moslim bruiloft in het huis van de ouders van de bruid. Echt leuk om mee te maken! We hadden als expats natuurlijk plaatsen op de eerste rij en konden alle traditionele gebruiken en ceremonies goed volgen. Zo werden de handen van de bruidegom en de broer van de bruid aan elkaar gebonden, werd de broer van de bruid een roze koffer aangeboden en deden alle oudere mannen van de families hun zegje. Echt bijzonder om mee te maken. In december gaan nog twee van mijn collega’s trouwen, maar helaas zijn we dan op vakantie.



Ondanks dat Des geen super goede zwemmer is (blijkaar maakt een te grote spiermassa dat je niet blijft drijven J), heb ik hem ook aangestoken met het waterpolo-virus. Twee weken terug heeft hij meegespeeld en zijn we daarna met de hele groep naar Tokeh Beach gegaan waar we afscheid namen van Bryn die de wekelijkse wedstrijden steeds heeft georganiseerd. Een super leuk weekend met een leuke groep mensen. Volleybal, frisbee, prijsuitreikingen… echt leuk!

Ik ga ook nog trouw elke dinsdag naar African Dance en vorige week vrijdag hebben we ons tweede optreden gegeven. We hadden deze keer twee dansen, een ‘rijst-dans’(het proces van zaaien tot oogsten van de rijst) een een ‘vlaggendans’ met de Sierra Leoonse vlag. Er waren weer een hoop mensen op komen dagen en het optreden was weer een groot succes. Des was ook erg onder de indruk. J Ik heb video’s, dus als ik in Nederland ben kan ik jullie een idee geven van onze dansmoves!



Al met al mag ik – met een kleine uitzondering dat mijn telefoon in de taxi is gestolen – niet klagen! Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin en het is heerlijk om nu alles met Des te kunnen delen.



Liefs,

Hilda





  • 13 December 2012 - 09:30

    Hilda:

    Hey Hilda,

    Wat fijn om te lezen allemaal! Succes met de eindejaarsdrukte en alvast fijne vakantie gewenst!

    Liefs, Cilia

  • 13 December 2012 - 10:35

    Linda:

    Lieve Hil,

    Wat een heerlijke nieuwtjes allemaal! Mooi hoe je leven daar steeds meer vorm krijgt. Dat belooft een hele mooie vakantie te worden!

    Liefs!
    Lin
Hilda

Freetown, Sierra Leone

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 813
Totaal aantal bezoekers 135616

Voorgaande reizen:

24 Januari 2008 - 04 April 2008

Twee maanden India

23 Juli 2006 - 19 Augustus 2006

Barcelona

04 Januari 2006 - 03 April 2006

Hilda está em Recife!

15 Januari 2011 - 30 November -0001

Sierra Leone

Landen bezocht: