Hogerop - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu Hogerop - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu

Hogerop

Door: Hilda Alberda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

11 Maart 2011 | Sierra Leone, Freetown

Eindelijk dan… het is rond! Aanstaande maandag start ik in mijn nieuwe functie als (Youth Employment) Advisor bij het Ministry of Youth Employment and Sports (YES)!!! Het had wat voeten in de aarde – naast de te maken afspraken met de Minister moesten we (nou ja GIZ) de chairman in Kabala teleurstellen dat ik pas later die kant op kom, maar het is definitief!

Daar zat ik dan, dinsdagochtend op de bank bij de minister voor onze eerste introductie! :) Het was een leuk gesprek en mijn eerste indruk van de minister is erg positief! Het is een aardige en gepassioneerde man is, vol ideeën en met een behoorlijk indrukwekkende levensgeschiedenis. Hij is opgeleid als journalist en heeft een aantal keren in de gevangenis gezeten vanwege dit beroep. Gelukkig heeft dat de regering niet weerhouden om hem aan te stellen als minister. Nadat hij een hele lijst met mogelijke taken had opgenoemd zei hij dat ik wel de minister kon worden… Uhhh… Ook is hij erg met gender bezig, waar ik me natuurlijk volledig bij aan kan sluiten! Hij zei zelfs: God sent a woman. Haha. Dat wordt nog wat!

Het YES ministerie is pas sinds december 2010 in functie, zo ook de minister. Eerder waren Youth, Youth Employment en Sport ondergebracht bij het ministerie van Employment en Education. Wel is de huidige director of Youth al enige tijd in dezelfde functie. Hem ga ik nog ontmoeten, hij wordt waarschijnlijk mijn counterpart binnen het ministerie.

In grote lijnen heb ik de volgende drie (gigantische) taken bij het ministerie, die ik vanaf augustus op district level ga vervullen in Kabala (Koinadugu District) – dan verlaat ik Freetown dus is het plan:
1. Het ondersteunen en adviseren van de minister (chairman) en het ministerie (district council) omtrent het opbouwen van capaciteit en structureren van de werkorganisatie en het ontwikkelen van strategie en beleid op het gebied van Jeugdwerkgelegenheid;
2. Het op vergelijkbare vlakken ondersteunen en adviseren van de nieuwe Youth Commission (gelinkt aan het ministerie);
3. Het ondersteunen van donor coördinatie omtrent Jeugdwerkgelegenheid (ik werk voor het ministerie, maar mijn plaatsing daar wordt ondersteund door GIZ EPP (Employment Promotion Programme) en UNDP).

Maandag zal de minister mij tijdens de wekelijkse bijeenkomst introduceren bij mijn nieuwe collega’s. Ik ga maar alvast nadenken over een statement… :) (Florian (GIZ) adviseerde mij al dat ik niet vaak genoeg ‘dank u wel’ kan zeggen). De komende weken zal ik mijn best doen om de organisatie te leren kennen en samen met de minister, de permanent secretary of de director of Youth vast te stellen waar ik de komende tijd op zal focussen. Naast de indrukwekkende taken hierboven zal ik waarschijnlijk ook mijn collega’s ondersteunen en trainen in hun dagelijkse werkzaamheden, bijvoorbeeld in het gebruik van computers. De VSO spirit is ‘Sharing Skills, Changing Lives’ dus mijn doel is om zoveel mogelijk samen te werken met mijn collega’s. Er wordt een kantoorruimte voor me gebouwd, dus de komende tijd heb ik waarschijnlijk nog geen vaste werkplek. Ach ja, lang leve mijn laptop en de internetstick die ik van GIZ krijg… :) Er werd al gezegd dat ik twee assistenten krijg… uhhh?!

Nou ja, ik ben erg benieuwd hoe het allemaal uitpakt. Met dit in het vooruitzicht is het moeilijk om je verwachtingen laag te houden… :) Maar goed, hoe het ook uitpakt, het is in ieder geval een gigantische uitdaging en een super mooie kans om het politieke systeem van zo dichtbij te mogen meemaken!

Dus… :)

X Hilda

  • 11 Maart 2011 - 11:16

    Ingrid:

    Goh Hilda, nog even en we gaan 'mevrouw'of 'hare excelentie'tegen je zeggen...
    Het klinkt wel veelbelovend zeg! Idd een prachtige kans om structuur vanaf het begin aan te brengen.
    Zie je niet op tegen de enorme omvang en impact hiervan?
    Gelukkig heb je de kwaliteiten om er iets goed van te maken. Go for it, girl!!

  • 11 Maart 2011 - 11:34

    Hilda:

    Hai Ingrid!
    Ja, het klinkt bijna te mooi om waar te zijn he?! Ik vind het natuurlijk erg spannend, maar in de praktijk is wat ik ga doen in lijn met mijn opleidingen en ervaring... dus het moet goedkomen! Bovendien heeft GIZ EPP er vertrouwen in dat ik de juiste persoon voor deze job ben. Ook kan ik op mijn collega's bij GIZ EPP en contacten bij UNDP terugvallen voor het nodige advies, dus dat is fijn!
    Liefs,
    Hilda

  • 11 Maart 2011 - 11:38

    Maurits:

    Chapeau!

  • 11 Maart 2011 - 13:00

    Marije:

    Wauw Hil, geweldig zeg! Echt een fantastische job voor jou! Zet 'em op!! xxx Marije

  • 11 Maart 2011 - 15:28

    Annelies:

    Hoi Hilda
    Gefeliciteerd! Dat klinkt goed. Zet hem op. Je kunt het!
    Liefs, Annelies

  • 11 Maart 2011 - 15:29

    Jacobine:

    Twee gepassioneerde mensen op het ministerie; daar komt iets moois uit!
    Fijn voor de jeugd. Heerlijk voor je dat je nu daadwerkelijk aan de slag kunt en al je kwaliteiten in de strijd kunt gooien.
    Met alle vertrouwen, liefs, MaMa

  • 13 Maart 2011 - 08:57

    Gaby:

    Hoi Hil, wauw!! Dat klinkt goed!! Heel veel succes en zet m op!!

    X
    Gaby

    ps: heb je je telefoon-aanslinger-apparaat al getest? ;-)

  • 16 Maart 2011 - 10:06

    Marlou:

    Hey Hil, wat een superkans! Klinkt echt als een droomfunctie. Heel veel succes en lekker genieten van al je ervaringen. Liefs

  • 16 Maart 2011 - 21:42

    Fenna :

    Hoi Hilda,

    Eindelijk even tijd genomen om op deze site te kijken wat jij allemaal aan het doen bent. Nou dat is best indrukwekkend gaaf hoor!
    Die job is ook echt Hilda's!

    Wens je veel succes

    Fenna
    O ja Dineke is 18 januari geboren.

  • 19 Maart 2011 - 09:13

    Ilse:

    Hoi Hilda,
    Via facebook kwam ik op je waarbenjij.nu, ik heb niet alles gelezen, maar jeetje, wat een ervaring daar! Klinkt echt heel gaaf. En ben heel benieuwd naar je ervaringen bij het district. Ik zit nu in Uganda en ga in april ook richting een aantal districten voor m'n veldwerk, maar het werkt toch allemaal net even wat anders ;-). Heel veel succes in ieder geval!
    Groetjes, Ilse

  • 29 Maart 2011 - 16:08

    Sheila:

    Wauw Hilda,zo dicht bij het vuur.En een hoop belangrijke taken.Dat betekent misschien wel dat je de volgende keer op een prive-strand mag overnachten,haha!
Hilda

Freetown, Sierra Leone

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 135773

Voorgaande reizen:

24 Januari 2008 - 04 April 2008

Twee maanden India

23 Juli 2006 - 19 Augustus 2006

Barcelona

04 Januari 2006 - 03 April 2006

Hilda está em Recife!

15 Januari 2011 - 30 November -0001

Sierra Leone

Landen bezocht: