30! - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu 30! - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu

30!

Door: Hilda Alberda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

23 Juli 2011 | Sierra Leone, Freetown

De dag na mijn 30ste verjaardag… ik kan terugkijken op een geweldige verjaardag in Sierra Leone! De dag begon goed met een vrolijk Happy Birthday van mijn twee huisgenoten. Ik heb rustig ontbeten en me klaar gemaakt voor werk en werd ondertussen gebeld en gesmst door familie en vrienden in Nederland en Sierra Leone. Op mijn werk aangekomen werd ik ook vrolijk ontvangen. De secretaresses hebben meegedacht en geholpen in de organisatie voor mijn feestje, dus ze wisten dat ik jarig was.
Ik had een mand vol cakejes, meat pies, sausage rolls, banana bread en buns geregeld bij de dame die elke dag met haar mand vol met deze snacks langskomt op het Ministerie. Om een uur of 10 ben ik met de mand langs al mijn collega’s in het Ministerie en de Youth Commission gelopen om te trakteren. Dat was echt een succes! Ik heb nog nooit zoveel Happy Birthday’s, blessings en 100 extra jaren toegewenst gekregen! Van de verhalen begrijp ik dat ze in Sierra Leone ook wel eten uitdelen als ze jarig zijn, maar ik heb dat hier nog nooit meegemaakt en de meeste collega’s reageerden verrast. Ik kreeg meerdere malen de vraag of de snacks ‘for sale’ waren. :) Ook toen ik van het Ministerie naar de Youth Commission liep werd ik steeds aangesproken met die vraag. De hele mand met snacks was er zo doorheen!
Aan het begin van de middag had ik een werk lunch met een consultant die werkzaam is in Jeugdbeleid in Sierra Leone. Na de lunch ben ik door naar huis gegaan om het huis op orde te maken en de nodige voorbereidingen te treffen voor mijn feestje. Audrey was ook redelijk op tijd thuis en heeft me geholpen met opruimen en eten klaarmaken.

De ingrediënten voor een (geweldig) verjaardagsfeestje in Sierra Leone:
Een ruime woonkamer met balkons;
Zelfgemaakte vlaggetjes slingers (van lokale stof);
Een stapel extra stoelen geleend van VSO;
Een flinke stereo met behoorlijk volume geregeld door Daniel van het VSO Country Office;
Een goede DJ (Daniel die, zonder dat ik het gevraagd heb de hele avond plaatjes heeft gedraaid);
Een set lokale cd’s met de grootste hits van de laatste tijd;
Koelboxen (1 van ons, en twee geleend van twee verschillende winkeltjes om de hoek);
Twee zakken ijs van onze Libanese buren;
Een voorraad gekoelde drankjes, gekocht bij het winkeltje om de hoek (met verjaardagskaart van Mohammed, The Shop Keeper!) – de rest van de drankjes werden door de genodigden zelf meegenomen;
Een plekje in de vriezer van onze land lord voor de Tzaziki en de verjaardagstaart;
Elektriciteit! (die liet erg lang op zich wachten, maar net toen we de stereo wilden inpluggen bij de land lord die een generator heeft – dat had ik van te voren geregeld – ging het licht aan;
Een paar dozijn cheese, meat, zatar pies en sausage rolls van Basha’s, het Libanese restaurant om de hoek;
Twee schalen humous en egg plant dip met stapels Libanees brood;
Vis en garnalen in boter en plaintain gemaakt door één van mijn collega’s;
Tzaziki en Tabouleh gemaakt door Audrey;
Vers geroosterde casava (ik heb de dame die elke dag langs Wilkinson Road casava staat te roosteren gevraagd om het hier ter plekken te roosteren. Ze kwam inderdaad opdagen en heeft de hele avond zitten roosteren in de compound. De geroosterde casava’s met boter waren een groot succes!)
Een geweldige verjaardagstaart geregeld door mijn huisgenoten, foto’s volgen;
En dan het belangrijkste: zo’n 40 geweldige gasten van all over the world: Nieuw Zeeland, UK, Duitsland, Nederland, India, Sri Lanka, de Fillipijnen, Kenia, Congo en natuurlijk Sierra Leone;

Het was echt een geweldig feestje! Alle organisatie kwam tot zijn recht, we hadden de hele avond elektriciteit en bijna iedereen die ik had uitgenodigd was er. De hele avond werd er gegeten, gedronken en vooral veel gedanst! Echt super! Iedereen op de dansvloer met de grote lokale hits, een mix van expats and locals; iedereen danst met elkaar. Later op de avond werd de verjaardagstaart te voorschijn gehaald… ik mocht niet kijken en iedereen werd in de woonkamer verzameld. Toen werd I love my life opgezet en werd ik zingend en dansend binnengehaald… dat was toch wel overweldigend! De taart was echt prachtig, speciaal voor mij met bloemen. :) We hebben tot vroeg in de ochtend doorgefeest en gedanst. Ik heb zo genoten! Echt een verjaardag om nooit te vergeten! Gelukkig heb ik de foto’s, een stapel verjaardagskaarten en kadootjes (een gouden armbandje, een handgemaakte ketting uit Kenia, zilveren armbanden en een hele stapel stoffen)…

Vandaag een beetje bijkomen van het feest en een te korte nacht. Dit weekend wil ik mijn koffer pakken, want maandag en dinsdag ga ik nog werken en woensdag vlieg ik naar Nederland! Wel een gek idee!
Op mijn werk wordt het nu behoorlijk druk. Ik heb het eerste voorstel voor het herschrijven van het Nationale Jeugdbeleid af. De Permanent Secretary en de Deputy Director of Youth zijn erg tevreden en als het lukt bespreken we het begin volgende week met de Minister en de Commissioner. Er moet nog behoorlijk wat geregeld en besloten worden (bijvoorbeeld wie verantwoordelijk is voor het beleid, het Ministerie of de Commissie.
Verder had ik deze week behoorlijk wat afspraken. Van twee afspraken met onderzoekers van de World Bank tot het delen van mijn ervaringen en kennis mbt het Ministerie en de Commissie met jonge stagiaires van Restless Development. Erg leuk moet ik zeggen! Ik leer nog steeds ontzettend veel!

Dat was het voor nu… tot volgende week in Nederland!

Liefs,
Hilda

  • 23 Juli 2011 - 11:04

    Susanne:

    Wow, wat een verjaardag! Gaaf zeg... Geniet/werkze nog even en ik zie je over een paar weken weer in Nederland. Goede reis alvast! X Suus

  • 23 Juli 2011 - 13:13

    Marlou:

    Dat is nog eens een bijzondere dag!! Nog een dikke zoen voor je verjaardag. Tot wanneer ben je in NL? Liefs

  • 24 Juli 2011 - 08:04

    Linda:

    Je feestje heb je in ieder geval gehad! Te gek! Geniet nog even en tot snel.

    x Lin

  • 24 Juli 2011 - 08:26

    Gaby:

    Dat klinkt als een super verjaardag!! Alvast een goeie reis aanstaande woensdag en tot heeeeeel snel! :-) X

  • 24 Juli 2011 - 09:55

    Cilia:

    Hey Hilda,

    Gefeliciteerd met je 30e verjaardag!! Was het vrijdag helemaal vergeten door de drukte van de Nijmeegse vierdaagse.

    Klinkt als een geweldig feest! We doen dat in Nederland nog dunnetjes over met Sheila erbij.

    Tot gauw, Cilia

  • 24 Juli 2011 - 18:13

    Marije (handbal):

    Hilda ten eerste nog van harte gefeliciteerd! En wat leuk, zo een speciale verjaardag! klinkt idd als een om nooit meer te vergeten! Groetjes Marije
Hilda

Freetown, Sierra Leone

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 135762

Voorgaande reizen:

24 Januari 2008 - 04 April 2008

Twee maanden India

23 Juli 2006 - 19 Augustus 2006

Barcelona

04 Januari 2006 - 03 April 2006

Hilda está em Recife!

15 Januari 2011 - 30 November -0001

Sierra Leone

Landen bezocht: