The Youth-led Development Agency - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu The Youth-led Development Agency - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu

The Youth-led Development Agency

Door: Hilda Alberda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

20 Februari 2012 | Sierra Leone, Freetown

Het is alweer maandagmiddag en ondanks dat ik vandaag vrij ben, zit ik al de hele ochtend achter mijn laptop. Eerst lekker buiten, toen toch maar naar binnen om fatsoenlijk aan tafel te zitten. Jammer, want het is heerlijk buiten in de schaduw. Nog even een blog schrijven en dan ga ik met een boek in de schaduw zitten (is het plan...).

Ondertussen ga ik alweer mijn vierde week bij Restless, THE Youth-led Development Agency, in. De tijd vliegt voorbij! Ondanks dat ik nog behoorlijk veel te leren heb over de organisatie, mijn programma en mijn positie, ben ik al behoorlijk hard aan het werk. Het is vooral ‘learning by doing’, want mijn voorganger is al in december vertrokken en dus moet ik veel zelf uitzoeken. Het zal nog wel even duren voor ik een goed overzicht heb van mijn werkzaamheden, maar gelukkig zijn mijn directe collega’s en ook de medewerkers van mijn programma erg behulpzaam. En, tot nu toe vind ik het geweldig! :)

Een overzicht van de afgelopen weken:
Na mijn afspraak met UNICEF over het tweede jaar van het door hen gefinancierde deel van mijn programma, vertrok ik met Thea (Fundraising Manager) en Joe (tijdelijke Accountant) naar Bo. Het is zo’n vier uur rijden naar Bo en we kwamen in het begin van de avond aan. We werden keurig opgevangen door een collega die ons mee uiteten nam en naar het hotel begeleide.
De volgende dag gingen we naar het Restless Development kantoor in Bo, waar ik weer een geweldig warm ontvangst kreeg: een persoonlijk welkomslied en mooie woorden van de Regional Coordinator. Mijn programma is verdeeld over drie regio’s met elk een Regional Office, waar de Regional Coordinator (RC) de leiding heeft. Ik ben de directe lijnmanager van de RC’s: Alfred, Fallah en Paran, drie jonge mannen (iets ouder dan ik); zover ik kan beoordelen behoorlijk bekwaam in hun werk. Alfred, de RC in Bo, heette me van harte welkom als eerste vrouwelijke Programma Manager en zei dat de RC’s als mijn kinderen zouden zijn. :)
Daarna kreeg ik een rondleiding door het kantoor en een aantal introducties van medewerkers, met name over de verschillende taken en verantwoordelijkheden binnen het programma. Het was echt leuk om zo een beter inzicht te krijgen in het programma. Aan het einde van de dag heb ik met de RC’s een deel van de short-listing gedaan voor de nieuwe Volunteer Peer Educators (de jonge vrijwilligers die we in de communities plaatsen). Leuk om een inzicht te krijgen in het aantal aanmeldingen dat we krijgen (na hadden we bijna 400 aanmeldingen voor 46 plaatsen, ondanks dat de vacature niet heel breed was uitgezet) en de selectie criteria.

Op donderdag hebben we, samen met DFID – onze grootste donor – een bezoek gebracht aan een van de communities in de regio. Dit was onderdeel van de mid-term review van DFID en voor mij meteen een mooie kans om onze VPEs (vrijwilligers) in actie te zien (sorry, het worden meer en meer afkortingen en Engelse termen...). In het dorp werden we hartelijk ontvangen en hebben we onder andere een bezoek gebracht aan de basisschool, de middelbare school en de gezondheidskliniek. Allemaal erg basic, maar met hele gemotiveerde mensen, die allemaal erg enthousiast zijn over het werk van Restless en onze vrijwilligers. We hebben onze vrijwilligers aan het werk gezien terwijl ze een les over de puberteit gaven, een gesprek gehad met de Community Board en het Youth Friendly Resource Centre van Restless bezocht, waar we uitleg kregen over de activiteiten die daar worden ondernomen. Het was erg leuk om de feedback te krijgen van de mensen in het dorp. Zo is het aantal zwangerschappen onder tienermeisjes drastisch verlaagd en is de community, sinds de vrijwilligers in het dorp zijn, veel hechter geworden. Een vrouw vertelde dat ze nu, voor het eerst in haar leven, meedeed aan activiteiten zoals een voetbal tournooi (door Restless georganiseerd als onderdeel van de awerenss activiteiten) in het dorp.
Het was echt ontzettend leuk om op deze manier een dorp te bezoeken en met de bewoners te kunnen praten en een indruk te krijgen van het leven daar. Zo bestaat de middelbare school uit drie hele kleine lokaaltjes die volgepropt zijn met tafels en bankjes. De gezondheidskliniek is de enige in een omgeving met 3800 inwoners en alleen al dit jaar zijn er 18 babies geboren, waaronder 3 tweelingen! En dat met 1 arts en 2 zusters... Die ochtend was er een tweeling geboren en we hebben de twee prachtige kindjes mogen bewonderen, die goed ingepakt op bed lagen naast hun moeder aan wie niet te zien was dat ze die ochtend was bevallen. De dorpsbewoners waren unaniem positief over het werk van Restless en het leek erop dat ook DFID erg te spreken is over ons werk.

Naast het werk hebben we ook nog tijd gehad om ’s avonds wat vrienden te ontmoeten en Bo te verkennen. Aangezien Bo niet erg groot is kende ik alle restaurantjes (4) al waar we zijn geweest, maar het was erg leuk om weer even uit Freetown te zijn. Morgen ga ik weer naar Bo om de tweede ronde van het selectie proces bij te wonen, deze keer reis ik een deel samen met twee collega’s en daarna alleen (met de driver) door naar Bo.

De week erna heb ik drie dagen de Programma Quality Conference bijgewoond, onder leiding van mijn collega James, de RM&E Manager. Daar heb ik bijna al mijn medewerkers ontmoet, wat erg leuk was! Bijna alle medewerkers zijn als VPE bij Restless begonnen en daarna doorgegroeid. Je kunt wel zien dat we een grote poel hebben om uit te vissen, want het zijn stuk voor stuk super leuke en gemotiveerde jonge mensen! Ik vind het ook erg bijzonder hoe ze mij verwelkomen: super hartelijk! Ik moet nog wel even wennen aan het feit dat ze me aanspreken met PM, manager of boss, maar zo gaat dat hier nu eenmaal. Gelukkig is het contact verder informeel en voel ik me al echt onderdeel van het team.
De conferentie was in het Stadium Hostel, dus ik had ook nog de kans om even langs te wippen bij mijn collega’s. Wel leuk om zo nu en dan nog op vertrouwde grond te zijn. :) Zo kon ik meteen een afspraak regelen met de Minister voor onze CEO (de grote baas uit de UK) die vanaf donderdag in Sierra Leone was.

Donderdagochtend hadden we alweer het tweede welkom sinds ik bij Restless werk. Vorige week dinsdag hadden we een welkom voor onze nieuwe Senior Manager (mijn directe manager) die een week langskwam, maar pas in maart begint, en donderdagochtend werd de CEO welkom geheten. Het blijft bijzonder om mensen te verwelkomen met zang, muziek en dans en het overhandigen van een fles water. Nik, de CEO, gaf aan dat hij nog nooit zo verwelkomd was.
Aangezien Nik maar vier dagen in Sierra Leone was, moest de tijd optimaal gebruikt worden. Er zijn een hoop bezoeken afgelegd aan grote donoren en partners, onder andere het Ministry of Youth Employment and Sports, waar ik Nik en Cathrin (onze Country Director) vergezelde. Ondanks dat ik niet veel heb bijgedragen aan het gesprek, was ik wel meerdere keren onderwerp van het gesprek... :) Restless heeft in ieder geval een sterke link met het Ministerie via mij.
Ook zaterdag en zondag hebben we gewerkt; zaterdag hadden we een bijeenkomst met medewerkers en Nik en zondag hadden we een werk-brunch met Nik en een deel van het management team (ik had de lokatie geregeld: een tafel met uitzicht op zee in hotel Barmoi :)).

Verder heb ik onder andere al Performance Management gesprekken gehouden met de Regional Coordinators (waarbij er voorafgaand een hele discussie was over wie er eerst mocht en ze mij allemaal probeerde te overtuigen, het zijn wel persoonlijkheden – echt leuk! :)), heb ik een vacature uitgezet voor een nieuwe Field Officer (volgende week zijn de interviews) en heb ik ook al een rits budgetten, verlofaanvragen en andere documenten goedgekeurd... De komende weken hebben we een reeks activiteiten en trainingen en reis ik als het goed is naar Bo, Makeni, Bo-Makeni-Kono en naar Kenema...
En daarna naar Nederland!!! Ik vlieg 4 april naar Nederland en vertrek de 22ste weer! Ik heb erg veel zin om iedereen weer te zien! Reserveer maar alvast een plekje in je agenda! :)
Al met al heb ik het ontzettend naar mijn zin bij Restless. We hebben zo’n ontzettend leuke, gemotiveerde groep medewerkers, het is echt een warm bad! Ook vind ik mijn werk tot nu toe erg leuk: ik kan uit mijn ervaringen bij NJR en het Ministerie putten, maar er valt ook nog genoeg te leren. Er moet een hoop veranderen in het Youth Empowerment Programma (mijn programma) dit jaar, dus dat is een behoorlijke, maar leuke, uitdaging!

Ook naast mijn werk ben ik lekker aan het genieten! Zo was er vorige week een opening van KRIATE, een gallerie waar lokale kunstenaars een kans krijgen om hun werk tentoon te stellen en te verkopen, maar waar ook kleding wordt verkocht. Uniek in Sierra Leone! Verder ben ik een aantal keren wezen stappen in de place to be voor dit moment: O Bar. Erg gezellig! Afgelopen vrijdag heb ik de halve Libanse community hier ontmoet (Hilda, meet my cousin... :)) en erg veel lol gehad. Die Libanezen houden wel van een feestje. :) Zaterdag was ik uitgenodigd voor een barbeque feestje, waar we met zo’n twintig mensen rond een tafel zaten en genoten van heerlijk eten! :) Ook met Nadine is het erg gezellig, ik ben echt blij met haar als huisgenoot! We zijn allebei veel weg, maar gaan soms samen de hort op en hebben altijd wat te kletsen als we samen thuis zijn.

Wow, ik zie nu dat het al met al toch een lang verhaal is geworden... ik ga afsluiten, want er is geen stroom en mijn batterij is bijna op.
Groeten vanuit een heerlijk zomers Sierra Leone!

Liefs,
Hilda


  • 20 Februari 2012 - 18:46

    Jacobine:

    Wat een indrukken en ervaringen doe je weer op in korte tijd! En de Libanezen komen ook zo zoetjes aan je wereld binnen, gebruik hun zakelijke kant als het zo uitkomt:)!
    Liefs, MaMa

Hilda

Freetown, Sierra Leone

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 135384

Voorgaande reizen:

24 Januari 2008 - 04 April 2008

Twee maanden India

23 Juli 2006 - 19 Augustus 2006

Barcelona

04 Januari 2006 - 03 April 2006

Hilda está em Recife!

15 Januari 2011 - 30 November -0001

Sierra Leone

Landen bezocht: