What’s new?! - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu What’s new?! - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Hilda Alberda - WaarBenJij.nu

What’s new?!

Door: Hilda Alberda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

15 Juli 2012 | Sierra Leone, Freetown

Over 2 dagen ben ik precies 1,5 jaar in Sierra Leone. Het is bijzonder hoe de ervaring verandert naarmate ik hier langer ben. Het hier wonen en werken, maar ook het weer naar Nederland vliegen voor vakantie, zijn nu gewoon onderdeel van mijn leven. Toch zijn er nog altijd genoeg nieuwe dingen die me hier overkomen, onderdeel zijn van mijn nieuwe baan of die ik onderneem.

Zo doe ik sinds een aantal weken mee aan de African Dance-lessen in de Balante Music Academy in het centrum. Het is een lokale muziekschool, waar ik met een aantal expat meiden les krijg van twee Sierra Leonse jongens. De één trommelt, de ander leert ons de danspassen. Leuk en weer heel wat anders! Toen ik begon hadden de anderen het plan opgevat om op te treden tijdens de maandelijkse muziekavond. De weken erna hebben we hard geoefend op onze dans routine, terwijl heel expat Freetown het al over ons optreden had.
Vorige week vrijdagavond was het zo ver. We hadden allemaal een zwart shirt and legging aan, met dezelfde Afrikaanse omslagdoek. Aan de outfits zou het niet liggen! We hebben nog een laatste keer geoefend op het podium, waarna we samen een borrel namen om onszelf moed in te drinken. :) Uiteindelijk hadden we een behoorlijk publiek, waarvan de helft locals waren en de andere helft expats. We zouden eigenlijk als eerste optreden, maar één van onze drummers was zoek, dus uiteindelijk kwamen we als derde op… Het was echt super leuk om te doen! Gelukkig was het publiek ook enthousiast en werd er luid geklapt voor sommige van onze moves. Na ons optreden hielden onze vrienden A4tjes met de tekst: Y O U ‘ V E N A I L E D I T ! omhoog. Echt leuk! Iedereen was super enthousiast.
Na ons optreden bleef hebben we nog genoten van de zang en instrumentale optredens. Het was erg leuk om al dat talent te zien optreden! Aan het einde trade de Balante Entertainment Band op en hebben we met z’n allen nog een paar uur gedanst! Echt een leuke avond.

Iets anders nieuws dat ik de laatste weken heb ondernomen is een afspraak maken met Song, ex-bokser en nu masseur. Ik had de laatste tijd een beetje last van mijn rug en spieren en een collega raadde me aan om een afspraak met hem te maken. Dat was echt een goed idee! Het is enigszins moeilijk communiceren met hem, doordat hij stottert, maar kan hij super goed masseren. Ook na mijn tripje naar Kono heb ik weer een afspraak met hem gemaakt om mijn spieren los te krijgen na al dat gehobbel in de auto. Echt ideaal!
Ook ben ik afgelopen week met Nargis (zij was hier via VSO, maar doet nu een tijdelijke opdracht voor Restless) naar de beautysalon naast het Casino geweest. Dat was echt verwennerij! Het is allemaal door Chinezen opgezet en ook in de beautysalon werken eigenlijk alleen maar Chinezen. Het is lekker luxe voor Sierra Leonese begrippen en de medewerkers weten wat ze doen. Ik kreeg een ‘medical massage’ wat erg goed was en een gezichtsbehandeling. We hebben er de hele avond gezeten, echt even genieten!

Ook heb ik vorige week eindelijk meegedaan aan waterpolo. Elke zaterdagochtend speelt een groep waterpolo in het zwembad op het IMAT terrein. Ik had al positieve verhalen gehoord, maar toen Laura me vertelde dat het haar hoogtepunt van de week was, moest ik het toch echt proberen. Dus ging ik gisterochtend achterop een okada richting IMAT. Ik moest even wennen aan de regels en het spel, maar toen Steve me onderwater duwde om de bal af te pakken had ik het aardig door… Het was echt super leuk! Echt een goed work-out. We hebben ruim 2 uur gespeeld, waarbij er steeds 1 team op de kant zat. Ik kan een beetje gebruikmaken van mijn handbal-skills, maar de bal is groter, je mag ‘m maar met één hand tegelijk aanraken en het is toch heel anders in het water… Volgende week weer! :)
Vanochtend ben ik weer gegaan en heb ik zowaar mijn eerste doelpunt gescoord! Er waren dit keer meer ‘grote’ mannen, maar het spel was nog steeds erg leuk! Het voordeel is dat ik na het sporten een warme douche kan nemen in een van de IMAT huizen! :)

Verder is mijn ticket naar Nederland geboekt! Ik ben van 26 juli tot en met 12 augustus in Nederland. Ik hoop iedereen dan weer te kunnen zien! Ik kijk erg uit naar mijn vakantie! Op dit moment is het echt erg druk voor mij op het werk. We zijn het nieuwe UNFPA programma aan het uitrollen (het Youth Empowerment Programme), waarbij we op dit moment bezig zijn met het werven van nieuwe VPEs. Mijn regiocoordinatoren kunnen gelukkig veel doen in hun regio’s, maar naast de coordinatie moet ook in Freetown het een en ander worden uitgezet. Zo moest ik een radio discussie en het uitzenden van jingles regelen bij Star Radio (een populair radio station in Sierra Leone). Gelukkig konden mijn collega’s van het YLAP team mij hiermee helpen. Uiteindelijk hadden we donderdagavond een uur lang radio discussie over het werven van nieuwe vrijwillige peer educators, waarbij er zelfs een internationale beller was en we werden uitgenodigd om de ochtend erna langs te komen in de ochtend show! Ook wordt er nu een typisch Salonese jingle twee maal per dag afgespeeld, waarbij wordt aangegeven waar de aanmeldingsformulieren kunnen worden opgehaald.
Ondertussen werk voor al mijn programma’s aan het opstellen van de budgets voor de regio’s, het aanvragen van geld bij UNFPA, het voorbereiden van de foundation training, het opzetten van het M&E systeem... en het aannemen van medewerkers. Nu er zoveel verandert binnen Restless, houden we interne recruitment voor de nieuwe projecten. Dat houdt in dat ik volgende week twee dagen lang sollicitatiegesprekken heb en daarna hopelijk 1 nieuwe Programma Coordinator en 11 Field Officers aangenomen. De twee dagen voordat ik naar Nederland kom kan ik hopelijk mijn programma coordinator trainen. Daarnaast moeten er ook 21 stagiaires worden aangenomen, een poda poda gekocht en geschildert, een logo ontworpen, t-shirts geprint, werkplannen en trainingen worden ontwikkeld... Bovendien heeft een van mijn regiocoordinatoren een nieuwe baan gevonden en moeten we nu regelen dat zijn kantoor tijdelijk wordt overgenomen door iemand anders. Genoeg te doen dus. Gelukkig heb ik een deel kunnen delegeren. De medewerkers van mijn programma helpen me ontzettend, maar ook de andere managers hebben taken van me over kunnen nemen. Wel ga ik nu even naar mijn budgetten kijken en de sollicitatiegesprekken en trainingen voorbereiden. Er zijn zoveel andere dingen te doen dat ik daar gewoon niet aan toe kwam de afgelopen week.

Het is te laat om nog een verjaardagskaartje te sturen, maar dit is het PO Box adres van Restless. Als het goed is moet post die daarheen wordt gestuurd goed aankomen.

Restless Development

Liefs,
Hilda

• 19 Juli 2012 - 10:00

Linda:

Jippie, nog een week! En nog zoveel voor jou te doen daar! Petje af...

Liefs, Lin

• 08 Augustus 2012 - 22:44

Gerlinda:

Heb je blogje gelezen.. Veel plezier nog even in NL en goeie reis naar SL! Lfs, Gerlinda
Hilda

Freetown, Sierra Leone